پیشگیری از بیماریها با ورزش های روزانه / هفته تربیت بدنی گرامی باد

فعالیتها و تمرینهای جسمانی برای سلامتی تمامی افراد در تمام رده های مختلف سنی مهم هستند.حتی فعالیتهای جسمی می تواند در بهبودی وضعیت افراد ضعیف سالمند، بسیار تاثیرگذار باشد. فعالیتهای جسمانی موجب کاهش مرگ و میر و بیماریهای مزمن می شود. در آمریکا میلیونها نفر، از بیماریهای مزمن رنج می برند ‌که این بیماریها می تواند با انجام فعالیتهای جسمانی بهبود یابد. طبق این آمار افراد مبتلا به بیماری در این کشور به شرح زیر است:
– ۱۲/۶ میلیون نفر از بیماریهای قلبی رنج می برند.
– ۱/۱ میلیون نفر از حملات قلبی آسیب می بینند.
– ۱۷ میلیون نفر دچار دیابت هستند، که این مسئله به خاطر چاقی است.
– ۱۰۷ هزار نفر دارای سرطان روده هستند.
– ۳۰۰ هزار نفر هر ساله از شکستگی استخوان رنج می برند.
– ۵۰ میلیون نفر از فشار خون بالا رنج می برند.
– بیش از۱۰۸ میلیون نفر (۶۱ درصد) از افراد بزرگسال اضافه وزن دارند.
●پیامدهای اقتصادی عدم فعالیت جسمانی
عدم فعالیت جسمانی و مشکلاتی که در پی دارد یکی از پیامدهای مهم اقتصادی در سیستم تامین سلامت کشور آمریکاست.خطراتی که بر اثر عدم فعالیت جسمانی افراد به وجود آمده، در طول دهه های طولانی پیشرفت بشر رو به افزایش بوده است.با صنعتی شدن جوامع و پیشرفت تکنولوژی، امراض و بیماریهای مزمن گوناگونی پدیدار شده است. در جوامع گوناگون، افراد غیرفعال در معرض خطرات جسمانی و اقتصادی گوناگونی مانند بیماریهای قلبی، سکته، سرطان روده، دیابت، چاقی و شکستگی استخوان هستند.
●فعالیت های موثر در سلامت جسمانی
انجام فعالیت های جسمانی به مدت۳۰ دقیقه در۵ روز هفته به طور متوسط و یا۲۰ دقیقه در۳ روز از هفته به طور کامل می تواند در سلامتی هر فرد تاثیر بسیار مهمی داشته باشد و موجب پیشگیری از بسیاری از بیماریها شود.افراد در هر رده سنی و با هر جنسیتی از فعالیتهای جسمانی فواید بسیاری خواهند برد. فعالیتهای جسمانی منجر به کاهش مرگ و میر و جلوگیری از توسعه بیماریها می شود. مرگ اثر بیماریهای قلبی، شیوع بیماری دیابت، شیوع بیماری فشار خون بالا و دیگر بیماریهایی از این قبیل از جمله مواردی است که با انجام فعالیت های ورزشی به طرز قابل توجهی کاهش می یابند.از دیگر مزایای انجام فعالیت های ورزشی می توان به کاهش فشار خون – در افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند- کاهش خطر توسعه سرطان روده و شکم، کمک به ثابت نگه داشتن وزن،‌ کمک به سلامتی استخوانها، ماهیچه ها و مفاصل، کمک به افزایش قدرت جسمانی در افراد مسن، کاهش افسردگی و بیماریهای عصبی و بهبود و سلامت روانشناختی اشاره داشت.حتی افرادی که از فعالیتهای جسمانی در حد متوسط برخوردارند، میزان بیماریهایشان از افرادی که خیلی کم فعالیت می کنند، کمتر است.همچنین اینگونه فعالیتها منجر به بهبودی بیماریهای عروقی شده و احتمال بروز بیماریهای عروقی و دیگر امراض عمومی به ویژه گرفتگی در رگها را کاهش می دهد.
انجام فعالیتهای جسمانی در دوران کودکی و نوجوانی برای شکل گیری استخوان بندی تاثیر فراوانی خواهد داشت.همچنین اینگونه فعالیتها با قوی ساختن ماهیچه ها (از طریق کشش ماهیچه ها) و تمرینات دیگر، موجب جلوگیری از افتادگی و شکستگی استخوان در دوران کهنسالی می شود. علاوه بر آن فعالیتهای فیزیکی می تواند برای افرادی که دچار آرتروز هستند، مفید باشد. براساس تحقیقات انجام شده بر روی جانوران مختلف، تمرینات فیزیکی موجب تحرک رشد سلولهای مغز و در نتیجه تقویت حافظه و قدرت یادگیری می شود.
علاو بر این انجام فعالیتهای فیزیکی و ورزش می تواند موجب ارتقای روابط اجتماعی و سلامت فکری در میان جوانان شود. تحقیقات نشان داده است، دانش آموزانی که در فعالیتهای ورزشی شرکت می کنند، کمتر به سمت سیگار و مواد مخدر می روند. آنها بیشتر اوقات خود را در مدرسه می گذرانند و موفقیتهای بالای علمی بدست می آورند.برنامه های ورزشی و فعالیتهای جسمانی، جوانان را با مهارتهایی مانند کارهای گروهی، انضباط شخصی، رهبری و حضور در اجتماع آشنامی سازد.
به عبارت دیگر عدم فعالیتهای سرگرم کننده می تواند با گرایش جوانها به سمت مسایل آسیب پذیری مانند خشونت، اعتیاد به مواد مخدر ودرگیری ها، ارتباطی مستقیم داشته باشد.اختلال در سلامت فکری موجب به خطر افتادن سلامت عمومی خواهد شد. افزایش سطح فعالیت فیزیکی در آمریکا توانسته است در همچنین فعالیتهای جسمانی می تواند تاثیر مفیدی در کاهش افسردگی بزرگسالانی داشته باشد که دچار اختلالات عاطفی هستند.این گونه فعالیتها تاخیر در یادگیری را در افراد بزرگسال کاهش می دهد.
البته برای روشن شدن تاثیر فعالیتهای ورزشی در عملکرد سیستم فکری به تحقیقات بیشتری نیازمندیم اما افرادی که به فعالیتهای فیزیکی پرداخته اند در مقایسه با افراد دیگر، از بهبود به مراتب بیشتری در انجام فعالیتهای روزانه خود برخوردار شده اند.

نویسنده: حبیب اله حامدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندهای مهم

تماس با ما

آدرس مرکز شماره 1 (خواهران) :

ورامین-میدان رازی-ابتدای بلوار رسالت-جنب آتش نشانی-ساختمان شهید مهتدی-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره های تماس :36220146 – 36229945    – کدپستی 3371739974

آدرس مرکز شماره 2 (برادران) :

ورامین-بلوار رسالت-مجتمع عفاف-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره تماس:36220091

 

آدرس مرکز نقشه

تمام حقوق برای دانشگاه علمی کاربردی ورامین محفوظ میباشد


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/pesarek2/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373