فصلنامه (( چراغ اندیشه )) دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین- تابستان 1395

فصلنامه فرهنگی مذهبی (( چراغ اندیشه )) فعالیت خود را در سال ۱۳۹۳ آغاز نموده است .

این فصلنامه با هدف انتشار مطالب و اخبار فرهنگی، مذهبی و با عناوین ” مهدویت ، عفاف و حجاب ، احادیث ، کلام بزرگان ، موفقیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ، معرفی آثار نخبگان ” چاپ ، تدوین و در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه قرار می گیرد .

فهرست مطالب این شماره  :

 1- مقدمه

2- دانش و دانشگاه در کلام ناب امام(ره)

3- نمازچقدر مهم است

4- برکت لباس امام رضا علیه السلام

5- راه را گم نکنیم (مخاطب این سخن همه ما هستیم)

6- با شهیدان

7- از ویژگی های حضرت علامه

8- سفره های رحمت

9- دهه کرامت

10- حی علی الصلاه (مسابقه حی علی الصلاه)

11- اشرافی گری مانع تحقق عدالت

12- حقوق رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

13-گزارش  اهم فعالیتهای فرهنگی دانشجویی سه ماهه اول دانشگاه

14- تصاویر فعالیتهای اخیر مرکز

1-مقدمه :

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با آرزوی موفقیت دانشگاهیان در عرصه های علم و معنویت ، و با تمسک به فرمایش امام خوبیها « با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید» مفتخریم که در خدمت شما فرهیختگان گرامی می باشیم . نشریه فصلنامه چراغ اندیشه پل ارتباطی واحد فرهنگی دانشجویی با اساتید و دانشجویان است که از این شماره  بصورت الکترونیکی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد . امسال که بنام سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ، از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نامگذاری گردیده ، به همین منظور آماده استفاده از طرح ها وتحقیقات و پژوهشها، مقالات و دانشگاهیان محترم در این مجموعه هستیم . امیدوارم دانشگاهیان با نقطه نظرات خود ، ( پیشنهادات و انتقادات ) یارو یاور ما باشند .

و من الله توفیق   – تابستان 1395

2-دانش و دانشگاه در کلام ناب امام(ره) :

سلام بر دانش و دانشگاه و دانشگاهیان که چراغ هدایت و راهنمای ملت به سوی تعالی و سعادت و فضل و فضیلت می باشند .

دانشگاه باید مرکز درست کردن انسان باشد .

دانشگاه را باید روبه خدا ببرید ، رو به معنویت ببرید و همه درسها هم خوانده شود ، همه درسها هم برای خدا خوانده شود .

دانشگاه مبدأ همه تحولات است .

زندگی زیر چتر علم و آگاهی ، آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها ، آنقدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد .

مقدرات این مملکت دست این دانشگاهیهاست .

از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین بشود .

اساتید دانشگاه بدانند که اگر چنانچه دانشگاه را بسازند ، کشورشان را بیمه کرده اند تا آخر .

باید این مسئله را دنبال کنیم که دانشگاه اسلامی بشود تا برای کشور ما مفید گردد.

 3–نمازچقدر مهم است :

(برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی ، بر روی آن کلیک نمائید .

نماز 1 نماز 2

4-برکت لباس امام رضا علیه السلام

وقتی «دِعبل خُزاعی»، شاعر متعهد و آگاه، قصیده شورانگیز خود را در حضور امام رضا علیه السلام خواند، لباسی از آن حضرت برای تبرک خواست. امام رضا علیه السلام نیز یکی از لباس هایش را به او داد. وقتی دِعبلِ از خراسان به وطن خود شوش برگشت، کنیزی داشت که بسیار به او علاقه مند بود. دید زخم جان کاهی در چشم هایش پدید آمده است. پزشکان پس از معاینه چشم کنیز چنین نظر دادند: «در مورد چشم راست او، ما قادر به معالجه نیستیم و راهی برای بهبود آن نمی یابیم. در مورد چشم چپ او، به درمان می پردازیم و امیدواریم سلامتی خود را باز یابد».

دِعبِل از این پیش آمد، سخت ناراحت شد و بسیار گریست. سپس به یاد باقی مانده لباس امام رضا علیه السلام افتاد که نزدش بود؛ چون قسمت دیگری از آن را مردم «قم» از او گرفته بودند. آن لباس را به چشم کنیز کشید و چشم او را با قسمتی از باقی مانده لباس، در اول شب بست. وقتی صبح شد و دستمال را باز کرد، دید چشمش خوب شده است. به برکت وجود حضرت رضا علیه السلام، چشم کنیز بهتر شد. (قمی، 1414: ج 1: 448)

5-راه را گم نکنیم (مخاطب این سخن همه ما هستیم)

… امّا صفت سوّم ، یعنی مؤمن متعبّدِ انقلابی ؛ این ، آن نقطه‌ای است که مایلم بر روی آن تکیه کنم و درباره‌ی آن سخن بگویم . امام، امامِ انقلاب بود .

انقلاب یک کلمه است و در دل آن حقایق بی‌شماری وجود دارد؛ امامِ انقلاب یعنی پیشوای همه‌ی این خصوصیّاتی که کلمه‌ی انقلاب متضمّن آن است. قدرتهای مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه میهراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر به‌خاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند. امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیّت انقلابیگری او خصومت دارند و دشمنند. اساساً قدرتهای مادّی از کلمه‌ی انقلاب وحشت می کنند؛ از کلمه‌ی «انقلاب اسلامی» وحشت می کنند، می هراسند، میرَمند. فشارهایی هم که وارد می کنند، به‌خاطر انقلابیگری است؛ شرح خواهم داد که انقلابیگری متضمّن چه مفاهیم و معانی و خطّ مشی‌هایی است؛ حق دارند که بترسند. فشارها البتّه با بهانه‌های مختلف وارد می شود؛ گاهی با بهانه‌ی هسته‌ای، گاهی با بهانه‌ی حقوق بشر و بهانه‌هایی از این قبیل، امّا حقیقت قضیّه عبارت است از همین که دشمنان ملّت ایران و دشمنان ایران اسلامی از خصوصیّت انقلابیگری واهمه دارند و نگرانند. در همین اواخر، در چند ماه قبل از این، یک سیاستمدار آمریکایی گفت: ایران به‌خاطر انقلاب اسلامی تحریم است؛ اصل تحریم مربوط به انقلاب ۱۹۷۹ -یعنی انقلاب سال ۵۷- است! این یک حقیقت است.  علّت چیست؟ چرا با انقلاب مخالفند؟ علّت این است که این کشور بزرگ و پهناور، این کشور پربرکت، این کشور ثروتمند -که هم ثروت طبیعی دارد، هم ثروت انسانی دارد- یکپارچه در قبضه‌ی قدرت آنها بود، در اختیار آمریکا بود؛ انقلاب آمد آنها را از این کشور بیرون کرد؛ دشمنی با انقلاب به‌خاطر این است؛ انقلاب آنها را راند. علاوه بر این، الهام‌بخش دیگران هم شد. انقلاب اسلامی ایران که به‌وسیله‌ی مردم این کشور به وجود آمد و ادامه پیدا کرد، الهام‌بخشِ ملّتهای دیگر شد؛ که این در جای خود بحث مفصّلی است و دلایل بی‌شماری هم بر آن وجود دارد.

امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلابها بیرون کشید؛ به‌وسیله‌ی انقلاب، کشور را از منجلابهای متعدّدی خارج کرد. جوانهای عزیز ما که دوران قبل از انقلاب را درک نکرده‌اند، لمس نکرده‌اند، باید درست دقّت کنند و توجّه کنند که مسئله این است، مسئله‌ی اساسی این است. اگر یک ملّتی مسئله‌ی اساسی خود را نداند، گمراه می شود. مسئله این است که انقلاب اسلامی آمد این کشور را از منجلابها نجات داد ؛ از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقب‌ماندگی، از منجلاب فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بین‌المللی. ما گرفتار این‌چیزها بودیم؛ ما، هم وابسته بودیم، هم تحقیرشده بودیم، هم عقب‌افتاده و عقب نگه داشته شده بودیم؛ در علم، در اقتصاد، در فنّاوری، در حضور بین‌المللی، در همه‌چیز ما را عقب نگه داشته بودند. عوضِ همه‌ی اینها، ما آقابالاسرِ آمریکایی و انگلیسی داشتیم. آن روزها ما چهار برابر امروز نفت صادر می کردیم؛ جمعیّت کشور هم از نصف امروز کمتر بود، درعین‌حال اکثر نقاط این کشور از خدمات عمومی دولتی که برعهده‌ی دولتها است محروم بودند؛ کشور در فقر و عقب‌افتادگی دست‌وپا می زد؛ در فساد اخلاقی دست‌وپا می زد. در همه‌ی زیرساخت‌های کشور -راه، آب، برق، گاز، مدرسه، دانشگاه، خدمات شهری- کشور دچار آفت بود، دچار عقب‌افتادگی و عقب‌ماندگی بود، دچار تهیدستی بود؛ ثروتهای طبیعی کشور را در اختیار بیگانگان می گذاشتند و دستگاه حاکمه بهره‌مند می شدند و مردم را یا با فریب، یا با زور و ارعاب، ساکت نگه می داشتند؛ امّا خب دلهای مردم پُر بود، واقعیّات را می دیدند؛ و نتیجه، دنباله‌روی از آن فریاد ربّانی و الهیِ امام بزرگوار شد که انقلاب را به راه انداخت.

امام بزرگوار ما مسیر را عوض کرد و یک تغییر بزرگ انجام گرفت؛ [امام‌] مسیر ملّت ایران را تغییر داد، ریل را عوض کرد؛ ما را به ‌سمت هدفهای بزرگ حرکت داد. این هدفها که انقلاب و امام انقلاب، ما را به ‌سمت این هدفها حرکت دادند و جامعه‌ی ایرانی را به این سمت رهنمون شدند، فوق‌العاده حائز اهمّیّت است. این هدفها خلاصه می شود در حاکمیّت دین خدا. حاکمیّت دین خدا به‌معنی عدالت اجتماعیِ به‌معنای واقعی است، به‌معنای ریشه‌کنی فقر است، به‌معنای ریشه‌کنی جهل است، به معنای ریشه‌کنی استضعاف است؛ حاکمیّت دین خدا به‌معنای برقراری منظومه‌ی ارزشهای اسلامی است، [به‌معنای‌] ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی است، [به‌معنای‌] تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، [به‌معنای‌] تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بین‌المللی است، [به‌معنای‌] فعّال کردن ظرفیّتهایی است که خداوند در این سرزمین قرار داده است؛ اینها همه در حاکمیّت دین خدا مندرج است و امام ما را به این سمت حرکت داد؛ درست نقطه‌ی مقابل آن راهی که در رژیم طاغوت ما را به آن سمت می کشاندند و می بردند.

خب، این هدفها که قطار جامعه‌ی اسلامی به برکت انقلاب به سوی آن هدفها حرکت کرد، هدفهای دور از دسترسی هستند، زمان‌بَرند، احتیاج به گذشت زمان دارند، احتیاج به تلاش دارند، لکن دسترسی به همه‌ی اینها ممکن است به یک شرط؛ آن شرط این است که قطار در همین ریل پیش برود ؛ در ریل انقلاب. امام راه را به ما نشان داد، معیارها و شاخصها را به ما نشان داد، هدفها را برای ما مشخّص کرد و خود او حرکت را آغاز کرد. ما تا امروز به برکت حرکت در جهت انقلاب ، دستاوردهای زیادی پیدا کرده‌ایم امّا هنوز تا آن هدفها فاصله بسیار زیاد است . می توانیم به آن هدفها برسیم ، مشروط بر اینکه این قطار بر روی همین ریل حرکت کند ؛ بر روی ریلی که امام، قطار جامعه‌ی اسلامی را به حرکت درآورد. بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم ، عقب ماندیم و ناکام شدیم ؛ این یک واقعیّتی است . بنده در این سالها خودم مسئول بودم؛ اگر تقصیری در این مطلب باشد ، متوجّه این حقیر هم هست؛ هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم . می توانیم برسیم به شرط اینکه انقلابی حرکت کنیم و انقلابی پیش برویم.

مخاطب این سخن، نسل امروز و نسل فردا و نسل فرداهای بعد است؛ مخاطب این سخن، همه‌ی ما هستیم؛ مسئولان مخاطبند؛ فعّالان سیاسی، فعّالان فرهنگی، فعّالان اجتماعی، همه مخاطب این سخنند؛ جوانان، دانشگاهیان، حوزویان، پیشه‌وران، روستاییان، شهریان، همه مخاطب این سخنند؛ همه باید بدانند می توان این راه را با شیوه‌ی انقلابی حرکت کرد و آن‌وقت، پیشرفت قطعی است؛ و می توان به شیوه‌ی دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت سرنوشت رقّت‌آوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی می گفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد ……..

6-با شهیدان

گزارش تصویری مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محمود نریمانی از دانشجویان مرکز علمی کاربردی خانه کارگر استان البرز

1

آنها برای امنیت و آرامش ما جان شیرینشان را بخشیدند ، پس تو ای خواهر گرامی با حفظ عفاف و حجاب –و تو ای برادر گرامی با حفظ غیرت و ادب در حفظ ارزشها و پیمودن راه شهدا بِکوُش – آنان که رفتند کاری حسینی کردند و تو برادر و خواهر ، کاری زینبی کن -سبب خوشحالی دشمنان را فراهم نکن . روزی باید پاسخ غم فرزند شهید را در فراغ پدرش بدهیم ؟ آیا جوابی داری ؟

2مبادا در پیشگاه شهدا شرمنده باشیم!

153472_origهان ای مستضعفان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستمگران به پا خیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدّرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر ، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است . (امام خمینی)

153474_origپیام شهیدان : ای خواهرم ، سیاهی چادر تو از خون من رنگین تر است .  153475_orig 153511_orig

7- از ویژگی های حضرت علامه طباطبایی

از ویژگی‎هاى مرحوم علامه طباطبایى(ره) تشویق دانش پژوهان و دائم الذكر بودن ایشان بود ، نقل شده است : علامه علاوه بر تشویق دانش پژوهان و تلاش در تربیت شاگردانی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی عنایت خاصی به گسترش معارف اسلامی در خارج از حوزۀ علمیه داشتند و از این رو ، با دانشگاه و استادان دانشگاه رابطه داشتند . از ثمرات این رابطه ، کتاب گرانسنگ و بی بدیل « اصول فلسفه و روش رئالیسم » است که از اولین نگارشهای شناخت شناسی در حوزه فلسفه اسلامی است. علامه همواره حضور قلب داشت و مدام مشغول ذکر خدا بود و در تمامی حالات حتی به هنگام پژوهش های علمی ، این حالت را فراموش نمی کرد .

. در اواخر عمر كه دچار كسالت شدید و عصبى بودند، حتى نزدیكان را نمى‎شناخت و از خورد و خوراك غافل بود؛ یعنى اگر لیوان آب یا غذا را به دستش مى‎دادند تا نمى‎گفتند، بخور، نمى‎خورد، ولى در همان حال، آهسته ذكر مى‎گفت و به یاد خدا بود و گویا در عالم دیگر است .

در لحظات آخر عمرش یكى از شاگردان خصوصى علامه مى‎گفت : از ایشان پرسیدم چه كنم در نماز به یاد خدا باشم و حضور قلب داشته باشم؟ براى شنیدن بیانات استاد، گوشم را نزدیك دهانش بردم، چند بار فرمودند:

توجه، مراقبه، توجه، مراقبه، به یاد خدا باش و خدا را فراموش نکن.

جرعه‎هاى حیاتبخش، ص 355 . برگرفته از کتاب پندهاى حكیمانه، ج ۳، علامه حسن حسن زاده آملى .

8- سفره های رحمت

از آیه الله بهجت (ره) سوال  شد : گفته می شود هر کس در سفر اوّل زیارت حضرت امام رضا علیه السلام حاجتی داشته باشد ، آن حضرت آن حاجت را برمی آورد ، آیا این حرف درست است ؟  آقا می فرمایند : چنین معروف است ، ولی در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه آن حضرت حوائج را برآورده می کند ، بلکه امام زاده ها ، آنها سفره های رحمتند و چه بسا نسخۀ دردهای ظاهری و باطنی ما به دست یکی از آنها باشد . خود را از زیارت مشاهد آنها محروم نکنیم . ( کرامات شگفت عارفان )

9- دهه کرامت

 سلامٌ عَلی آل طه و یاسین        سلامٌ عَلی آل خیر النبیین

سلامٌ عَلی َروضه حلّ فیها     اِمامٌ یُباهی بِه المُلکُ وَ الدّین

پایگاه بسیج ثارالله  و 15 خرداد دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین فرا رسیدن دهه کرامت (میلاد باسعادت حضرت معصومه و حضرت امام رضا صلوات الله علیهم) را به همه شیفتگان ولایت و امامت ودانشجویان ،  کارکنان و اساتید بسیجی دانشگاه تبریک و تهنیت عرض می نماید . چندحدیث در مقام و منزلت والای این دو بزرگوار:

*1- امام رضا علیه السلام  : کسی که زیارت کند (فاطمه) معصومه (علیها سلام ) را در قم ، مانند آن است که مرا زیارت کرده باشد . – امام صادق علیه السلام می فرماید : بدانید قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است ، زنی از فرزندان من در این شهر درمی گذرد که او دختر موسی است …   –  و فرموده است : با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند .                                                                                                                                                                      2*- شیخ صدوق (ره) در کتاب من لا یحضره الفقیه از حضرت امام محمد تقی علیه السلام روایت کرده که فرمود : در میان دو کوه طوس قطعۀ از زمین است که از بهشت برداشته شده است ، هرکه داخل شود در آن ، ایمن خواهد بود در روز قیامت از آتش – همچنین روایت شده که فرمود : من ضامنم از جانب حق تعالی بهشت را برای هر که زیارت کند قبر پدرم (علی بن موسی الرضا صلّی الله علیه) را بطوس در حالی که عارف به حق آن حضرت باشد.

*3- سخن پایانی – حضرت عبدالعظیم علیه السلام می فرماید که امام رضا صلی الله علیه فرمود : … مؤمن ، کسی است که هرگاه کار نیک انجام دهد شادمان شود ، و هرگاه کار بدی مرتکب شود ، استغفار کند ، و مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او در سلامت باشند ، و از ما نیست کسی که همسایه اش از گزند او در امان نیست . و دیگر سخن اینکه ، امام (ع)می فرماید : هر کس خود را از ما بداند و خداوند عزّ و جلّ  را اطاعت نکند از ما نیست ، و تو اگر خداوند عزّ و جلّ را اطاعت کنی ، از ما اهل بیت هستی  .       التماس دعا

10- حی علی الصلاه (مسابقه حی علی الصلاه)

اگر کار به نماز برمی خورد باید کار را تعطیل کرد و نماز خواند .  استدلالم هم این است که وقتی ندا می آید «حَیَّ عَلَی الصَّلاه» این خیلی تجاهر می خواهد که خدا شما را به نماز بخواند و شما چشم در چشم دیگران بدوزید و توجهی نکنید . این لوث کردن ارزش نماز است ؛ که هم به کار لطمه می زند و هم عوارض وضعی دارد .(از فرمایشات حضرت آقا)    واحد اقامه نماز و امر به معروف دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین

 مسابقه حی علی الصلاه:

الف ، سوالات قرآنی (تشریحی)

1- آیه 37 سوره ابراهیم (ع) هدف آن حضرت از سکونت در کنار خانه خدا چه بود ؟

 2- اولین وظیفه مسئولین و کارمندان دولت اسلامی در آیه  41 سوره  حج  چیست؟

3- طبق آیات 19 تا 22 سوره رعد ، اولوالالباب ( صاحبان اندیشه و نخبگان) چه کسانی هستند؟

 4- طبق آیات 37 و 38 سوره نور ، خداوند روزی بی حساب را به چه کسانی می دهد ؟

 5- شرط هدایت را خداوند در آیه   45 سوره عنکبوت  چه چیزی بیان می فرماید ؟

 6- مطابق آیه 45 سوره عنکبوت ، کدام نماز انسان را از فحشا و منکرباز می دارد؟

7- سوره جمعه آیه 10، تجارت پر سود را چه می داند ؟

 8-بر طبق آیه 12 سوره مائده ، خداوند همراه و کمک حال چه کسانی است ؟

 9- آیه 78 سوره اسراء   چه پیامی دارد؟

ب- سوالات احکام  :

 10- در نماز جماعت اگر مأموم اشتباهاً سر از سجده بردارد و ببیند امام هنوز در سجده است چه وظیفه ای دارد ؟

11- حکم شرعی مسائلی که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد چیست ؟

12- مراعات کردن موالات در وضو یعنی چه ؟

13- عبارت ( اَللهم اِنی اَسئلُک اَن تَختمَ لی بِالسّعاده فَلا تَسلُب مِنّی ما اَنا فیه ) در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها چه مفهومی دارد؟

14- عبارت (اَللهم اِنی اَتقربُ اِلیک بِاللعنه عَلیهم وَ البرائه مِنهم فی الدنیا و الاخره یا رحمن) در زیارت حضرت امام رضا علیه السلام چه مفهومی دارد ؟

 15- امام رضا علیه السلام در خصوص سجده چه می فرمایند؟

11- اشرافی گری مانع تحقق عدالت

وقتی رهبر انقلاب صحبت از پدیده‌ای چون «مستیِ اشرافی‌گری» می‌کنند در واقع به یک «روحیه» و «شیوه و سبک حکومت‌داری» اشاره دارند. روحیه‌ای که پدیده‌ی زشت حقوق‌های نجومی ناشی از آن است: «آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم؛ وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌آید و به وجود می‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکم‌ها را از این مال‌های حرام پُر کنند.»(۱۳۹۵/۰۴/۱۶) روحیه‌ی اشرافی‌گریِ مسئولان از همین نگاه مادی و طاغوتی به قدرت نشأت می‌گیرد و آفت‌ها و مصیبت‌های زیادی را برای جامعه‌ی اسلامی تولید می‌کند: «از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند می کند، نمود اشرافی‌گری در مسؤولان بالای کشور است… عیب اوّلِ اشرافی‌گری، اسراف است… عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ‌سازی می کند؛ یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست می کند.»(۱۳۸۰/۰۶/۰۵).

12- حقوق رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

حجت‎الاسلام مروی می‌گوید: برای حضرت آقا هم نذورات زیاد می‎آید که نذر شخصی آقا می‎کنند؛ که آقا، زندگی‎شان عمدتا از همین نذورات اداره می‎شود و از بیت‎المال و از دفتر، استفاده نمی‎کنند. از وجوهات که اصلا هیچ استفاده نمی‎کنند. عمدتا همین نذورات است.

حجت‎الاسلام رحیمیان از اعضای سابق دفتر امام و رهبری با اشاره به سطح زندگی بسیار ساده امام خمینی (ره) و آیت‎الله خامنه‎ای مد ظله العالی ، گفت : چند وقت پیش، در یکی از سخنرانی‎ها، برای مردم از لزوم ساده زیستی مسئولان صحبت می‎کردم که در انتهای مراسم یکی از حاضرین از من پرسید که رهبر انقلاب چقدر حقوق می‎گیرد؟ عرض کردم ایشان از حداقل نذورات استفاده می کنند.

روز بعد در مواجهه با مقام معظم رهبری، ضمن شرح ماجرا از ایشان پرسیدم چقدر حقوق بابت کار رهبری می‎گیرند؟ پاسخ آقا برای بنده بسیار قابل تامل بود. ایشان با نهایت تواضع فرمودند: «مگر من کاری می‎کنم که بابت آن حقوق بگیرم؟» این اظهارات در شرایطی است که حجم مسئولیت‎ها و فعالیت‎های ایشان بر کسی پوشیده نیست.

هم‎چنین حجت‎الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه‎ای دفتر مقام معظم رهبری، درباره تامین مالی زندگی رهبر انقلاب، می‎گوید: اداره‎ زندگی ایشان عمدتا‎،ً یعنی آنقدر که من اطلاع دارم که تا حدی دقیق است،‎ بیشتر، از نذوراتی است که مردم در مورد حضرت آقا انجام می‎دهند؛ نذورات می‎آید؛ برای امام هم خیلی نذورات می‎رفت. برای حضرت آقا هم نذورات زیاد می‎آید که نذر شخصی آقا می‎کنند؛ که آقا، زندگی‎شان عمدتا از همین نذورات اداره می‎شود و از بیت‎المال و از دفتر، استفاده نمی‎کنند. از وجوهات که اصلا هیچ استفاده نمی‎کنند. عمدتا همین نذورات است.( باشگاه خبرنگاران جوان)

دکتر غلامعلی حداد عادل که اخیرا بعد از ماجرای افشای فیش‎های نجومی، میزان حقوق خود را منتشر کرده است، در تشریح ماجرای ازدواج دخترش با فرزند مقام معظم رهبری می‎گوید: آن زمان دخترمان دیپلم گرفته بود و کنکور هم شرکت کرده بود. پس از مقدمات کار، یک روز پسر آقا و مادرش با یک قواره پارچه به‎عنوان هدیه برای عروس آمدند و صحبت کردیم و پس از رفتن آقا مجتبی، نظر دخترم را پرسیدم، ایشان موافق بودند.

بعد از چند روز خدمت آقا رفتیم. آقا فرمودند: «آقای دکتر، داریم خویش و قوم می‎شویم». گفتم: «چطور؟» گفتند: «خانواده آمدند و پسندیدند و در گفت‎وگو هم به نتیجه کامل رسیده‎اند، نظر شما چیست؟» گفتم: «آقا! اختیار ما دست شماست». آقا فرمودند: «نه! شما، دکتر و استاد دانشگاهید و خانم‎تان هم همین‎طور. وضع زندگی شما مناسب است، اما زندگی من این‎طور نیست. اگر بخواهم تمام زندگی‎ام را بار کنم، غیر از کتاب هایم، یک وانت­بار می‎شود. اینجا هم دو اتاق اندرون و یک اتاق بیرونی است که آقایان و مسئولان در آنجا با من دیدار می‎کنند. من پول ندارم خانه بخرم. خانه­ای اجاره کرده‎ایم که یک طبقه مصطفی و یک طبقه هم مجتبی زندگی می‎کنند. شما با دخترت صحبت کن که خیال نکند حالا که عروس رهبر می‎شود، چیز‎هایی در ذهنش باشد. ما این‎طور زندگی می‎کنیم. اما شما زندگی نسبتا خوبی دارید. حالا اگر ایشان بخواهد وارد این زندگی شود، کمی مشکل است. مجتبی، معمم هم نیست. می‎خواهد قم برود و درس بخواند و روحانی شود. همه این‎ها را به او بگو بداند »

همچنین محمد حسین صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره چگونگی مایحتاج رهبری در خاطره‌ای می‌گوید: رهبر انقلاب اوایل سال ۷۰ به آقای هاشمی گفته بودند که زندگی مردم دارد خیلی سخت می‌شود و گرانی‌ها طاقت مردم را بریده است. من با ادامه سیاست‌هایی که منجر به فقیرتر شدن مردم می‌شود، موافق نیستم. (آن موقع سیاست‌هایی را در قالب حذف یارانه‌ها دنبال می‌کردند) رهبر انقلاب فرمودند: من مخالفم.

آقای هاشمی گفته بودند یک عده‌ای می‌آیند جوسازی می‌کنند و به شما می‌گویند. شما قبول نکنید. این‌طورها نیست. وضع مردم خوب است.

رهبر انقلاب می گویند: این چیزی که می‌گویم از اینجاست که خانواده خودم برای خرید می‌روند و یافته‌های خودمان است؛ این‌طور نیست که کسی برای ما خبر آورده باشد. فرزند من و خانواده من خودشان می‌روند و خودشان خرید می‌کنند. نان می‌خرند. ماست می‌خرند و می‌فهمند که قیمت امروز نسبت به دیروز عوض‌شده است.

برخی از آقایان مسئول هستند که سال تا سال قیمت و نرخ‌ها دستشان نیستند برای این‌که هیچ‌وقت، تو هیچ مغازه‌ای پیدایشان نشده است و در زندگی عموم مردم نیستند و معلوم است که با این وضع خبردار نیستند. بعضی وقت‌ها برخی خبرنگارهای زرنگ رسانه‌ای هم هستند که گاهی اوقات سؤال می‌کنند که فلان چیز الآن چه قیمتی دارد و طرف مسئول هیچ‌چیز نمی‌داند. منبع: پنجره.

13-گزارش  اهم فعالیتهای فرهنگی دانشجویی سه ماهه اول دانشگاه( اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل )

 1 – برگزاری نشست (دانشجویی) علمی پژوهشی     NETWORK   ویژه دانشجویان  .                                                  2- فراخوان طرح ، مقاله ، پژوهش و تحقیق و تألیف در موضوع اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل به اساتید ، دانشجویان

3- فراخوان ثبت نام دانشجویان علاقمند در کانون هلال احمر دانشجویی  .

4-  برگزاری مسابقه فرهنگی با 5 سوال پیامکی بصورت اینترنتی با عنوان سیمای فاطمی در قرآن  بمناسبت میلاد حضرت زهرا (س) با اهدائ جوائز به سه نفر از دانشجویان  .

 5- برگزاری مسابقه تستی فصل بهار با موضوع حجاب همراه با توزیع بروشور درکلاسها و اهدای جوائز به برگزیدگان .

 6- گرامیداشت یاد و نام استاد شهید آیه الله مرتضی مطهری ، با چاپ تراکت ، نمایشگاه عکس استاد و برگزاری زیارت عاشورا  .

 7- انتشار ویژه نامه با عنوان 26 ویژگی اخلاقی استاد شهید مطهری جهت توزیع بین اساتید و دانشجویان در همایش تجلیل از اساتید  .

8- برگزاری همایش تجلیل از اساتید با عنوان اسوه های عرصه دانش و فرهنگ با سخنرانی امام جمعۀ موقت ، حجه الاسلام استاد محمودی ، اهدای لوح و هدیه کارت 50هزارتومانی و پذیرایی در سالن همایشهای اداره تبلیغات اسلامی ورامین

9- برگزاری جشن مبعث در مرکز با نصب بنر و تزئینات و سخنرانی امام جماعت محترم و پذیرایی از شرکت کنندگان

 10 – هماهنگی جهت بازدید دانشجویان کارشناسی معماری از مسجد جامع ورامین و برج علاء الدین با حضور استاد جلال جنیدی کارشناس برجسته آثار باستانی  .

11- بمناسبت ولادت امیران کربلا در سوم و چهارم و پنجم شعبان ، مراسم جشن در مرکز با حضور جمعی از دانشجویان و کارکنان همراه با سخنرانی ، مداحی و پذیرایی   .

 12- تشکیل جلسات تشکلهای دانشجویی ( شورای تبادل نظر، هیئت دانشجویی ، انجمن علمی ، بسیج دانشجویی و کانون فرهنگی هنری)در موضوع فعالیتهای دانشگاه و برگزاری همایش ملی ستارگان درخشان ورامین  .

13- تزئینات جهت برگزاری جشن میلاد حضرت بقیه الله الاعظم (ع) با ایجاد ایستگاه صلواتی در خارج از دانشگاه _ سخنرانی و مداحی و پذیرایی در نمازخانه دانشگاه   .

 14- نشست دانشجویی درگرامیداشت روز مقاومت ابثار و پیروزی ( فتح خرمشهر) با بیان خاطره توسط یکی از رزمندگان دفاع مقدس .

15- برگزاری نشست دانشجویی با موضوع آینده ای موفق و ثروتمند با حضور استاد فرجی .

 16- تشکیل جلسه شورای فرهنگی در سه ماهه اول ، سه جلسه در موضوع مناسبتها  .

 17-  تشکیل جلسه علمی فرهنگی با حضور تعدادی از اساتید در موضوع تهیه و کسب مجوز مجله علمی ترویجی

18- تشکیل جلسه ستاد برگزاری دومین همایش ملی ستارگان درخشان ورامین با حضور نهادها و ادارات مرتبط

19- فراخوان مقاله ، شعر ، داستان نویسی و وبلاگ نویسی در سه موضوع (ریشه های تاریخی و مذهبی قیام 15خرداد منطقه ورامین – راهکارهای انتقال قیام 15 خرداد به نسل جدید – بازتاب قیام 15خرداد در رسانه های داخلی و خارجی) با عنوان ستارگان درخشان ورامین

 20- فراخوان برگزاری مسابقه کتابخوانی با معرفی کتاب ستارگان درخشان ورامین  .

 21- برگزاری همایش ملی ستارگان درخشان با حضور استاندار محترم و ائمه محترم جمعه شهرستان و شخصیتهای منطقه ای در سالن اجتماعات شهرداری ورامین   .

 22 – تشکیل کمیته علمی جهت ارزیابی مقالات و آثار رسیده به همایش  .

 23- تقدیر از 7 خانواده شهید قیام 15 خرداد 42 و سه تن از شاهدان و راویان – تقدیر از 5 مقاله نویس و دو داستان نویس  و یک خاطره نویس و شعر و یک وبلاگ نویس برترو شش برگزیده  مسابقه کتابخوانی با حضور استاندار ، فرماندار ، امام جمعه موقت ، شهردار و تعدادی از مقامات شهرستانی  .

 24- شرکت اساتید ، دانشجویان و کارکنان در برنامه های سالگرد ارتحال جانسوز امام (اعلی الله مقامه الشریف) و سالگرد قیام 15 خرداد  .

  25- تشکیل جلسه هیئت دانشجویی جهت برنامه ریزی مراسم زیارت عاشورا و زمان استفاده دانشجویان و اساتید و کارکنان از استخر نمونه در شبهای ماه مبارک رمضان

26- گرامیداشت یاد و نام شهدای مؤتلفه اسلامی ، شهید دکتر چمران ، شهدای مدافع حرم ، شهدای هسته ای و شهدای علمی کاربردی ، شهید آیه الله سعیدی ، زائرین شهید حرم رضوی و شهدای 15 خرداد 42 و یادبود امام راحل – وفات حضرت زینب و حضرت خدیجه کبری سلام الله اجمعین با برگزاری زیارت عاشورا و تلاوت قرآن و ذکر صلوات    .

27- شرکت فعال دانشجویان و اساتید و کارکنان در بخش های مختلف دوازدهمیمن دوره جشنواره قرآن و عترت

28- فعال بودن سایت مرکز در اطلاع رسانی خصوصاً در مناسبتهای ملّی و دینی   .

 29- ارائه مطلب و مقاله با عنوان  12فروردین – میلاد حضرت زهرا و میلاد حضرت علی علیهم السلام  – شهید مطهری –  مبعث – اعیاد شعبانیه – ماه رمضان در سایت مرکز

30 –  ثبت 66 فعالیت فرهنگی در پرتال فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با هزینه حدود پنجاه و دو میلیون ریال و بهره مندی 7400نفر از دانشجویان و اساتید و کارکنان .

14- گزارش تصویری فعالیتهای اخیر مرکز :

حضور دانشگاهیان مرکز در مراسم راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس

IMG_20160702_145237-660x330حضور ریاست ، اساتید ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در مراسم راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین

2097366

همایش ملی ستارگان درخشان ورامین

0.111-1024x682 2091601 2091605.5 2091606 2091610 2091612 2091621

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندهای مهم

تماس با ما

آدرس مرکز شماره 1 (خواهران) :

ورامین-میدان رازی-ابتدای بلوار رسالت-جنب آتش نشانی-ساختمان شهید مهتدی-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره های تماس :36220146 – 36229945    – کدپستی 3371739974

آدرس مرکز شماره 2 (برادران) :

ورامین-بلوار رسالت-مجتمع عفاف-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره تماس:36220091

 

آدرس مرکز نقشه

تمام حقوق برای دانشگاه علمی کاربردی ورامین محفوظ میباشد


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/pesarek2/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373